Strona główna » 15 sposobów jak wydawać mniej pieniędzy na jedzenie

15 sposobów jak wydawać mniej pieniędzy na jedzenie

jak wydawać mniej na jedzenie dietetyczne rozwiazania

Dane statystyczne mówią, że przeciętny Polak wydaje na jedzenie 35% więcej niż 10 lat temu. Jak jeść zdrowiej nie wydając mnóstwa pieniędzy na jedzenie? Poniżej kilka moich sprawdzonych metod.

1. Planuj swoje posiłki

Pół mozzarelli, z którą nie ma co zrobić? Spleśniała marchewka czekająca na lepsze czasy? Wyrzucanie żywności do kosza jest bardzo frustrujące. Jak temu zapobiec? Planować posiłki z wyprzedzeniem. Dzięki rozpisywaniu kilkudniowych planów, jesteśmy w stanie wykorzystywać zakupioną żywność praktycznie w 100%.  Dodatkowo robiąc zakupy raz w tygodniu, możemy zaoszczędzić czas i zmniejszyć ryzyko zamawiania nie do końca zdrowych posiłków (bo nie ma nic w lodówce).

2. Twórz listy zakupów- nie będziesz wydawać pieniędzy na zachcianki

Batoniki w promocji, zniżka na ulubione chipsy. Bez listy zdecydowanie łatwiej ulec zachciankom lub zapomnieć o czymś ważnym. W połączeniu z planowaniem posiłków- oszczędność murowana!

3. Nie wyrzucaj jedzenia

Tylko przechowuj i przetwarzaj. Z czerstwego pieczywa można zrobić pyszne grzanki lub zapiekanki, lekko przejrzałe owoce dodać do koktajlu, a z liści rzodkiewki wykonać pyszne pesto. Nie bój się gotować obiadu na dwa dni lub zamrażać na później. Nie oszczędzaj jednak na siłę- jedzenie produktów po upłynięciu ich terminu przydatności do spożycia lub jedzenie produktów z pleśnią może bardzo negatywnie wpłynąć na zdrowie.

4. Wybieraj jedzenie sezonowe

Produkty sezonowe nie tylko są najtańsze, ale również… najpyszniejsze i najzdrowsze. Jeśli nie wiesz, które produkty powinnaś wybrać, w którym miesiącu, mam dla Ciebie małą ściągę 🙂

produkty sezonowe lista styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec
produkty sezonowe lista lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień

5. Przygotowuj produkty sama

Sklepowe półki coraz częściej obfitują w zdrowe gotowce. Pasty warzywne, guacamole, ciasteczka owsiane. Są one świetnym rozwiązaniem dla zabieganych, niestety, jednak mają również dość wysoką cenę. Jeśli masz taką możliwość- warto spróbować wykonać je samodzielnie. 

6. Czytaj etykiety i nie daj się nabrać na sztuczki producentów żywności

Przy wyborze produktów nie należy kierować się zachęcającymi napisami czy grafiką. Obrazki często podświadomie mają nas nakierowywać na rozmaite skojarzenia, zwykle niemające nic wspólnego z rzeczywistością. Widok truskawki na opakowaniu nie zawsze oznacza wysoką zawartość truskawek, zwykle jest ona w ilości śladowej lub smak truskawkowy uzyskany jest poprzez dodawanie odpowiednich substancji dodatkowych.

Również napisy mogą zmylić. Umieszczenie na żywności napisu „light” podlega regulacji prawnej, natomiast określenia typu „fit”, „lekki”, „”slim”  nie podlegają żadnej kontroli. „Bez dodatku cukru” nie jest tożsame z „nie zawiera cukru”. Nie warto również się dać się skusić na zawartość witamin- często jest ona niewielka, natomiast ma na celu zamaskować inne, niekorzystnie wpływające na zdrowie składniki.

Jak wybierać dobre jakościowo produkty nie spędzając dużej ilości czasu w sklepie? Można korzystać z różnych porównywarek produktów. Jedną z nich jest czytajskład.com

7. Pij wodę zamiast słodkich napojów

Słodkie napoje nie dość, że negatywnie wpływają na nasze zdrowie to dodatkowo boleśnie uderzają z nasz budżet. Picie wody mineralnej jest zdecydowanie lepsza opcją. A korzystając z butelek filtrujących dodatkowo korzystnie wpływamy na środowisko.

8. Produkuj żywność

Nic tak dobrze nie smakuje jak własnoręcznie przygotowane produkty. Warzywny ogródek na działce, hodowanie ziół na balkonie- nie dość że pomaga oszczędzać pieniądze to może się przerodzić w prawdziwą pasję.

jak wydawac mniej na jedzenie produkcja zywnosci dietetyczne rozwiazania
Własnoręcznie wyhodowane maliny smakują najlepiej!

9. Korzystaj z promocji

Najbanalniejsza, ale jakże skuteczna porada. Studiując aktualne promocje można naprawdę zaoszczędzić sporo pieniędzy na kupowaniu jedzenia. Jednak przed zakupem warto upewnić się czy na pewno wykorzystamy dany produkt. Najkorzystniejszą opcją jest kupowanie produktów, których używamy na co dzień. W przypadku promocji typu „2+1” najlepiej kupować produkty o dłuższej dacie ważności. Do przeglądania gazetek z różnych supermarketów można użyć aplikacji Moja Gazetka.

10. Porównuj ceny produktów

Ten sam produkt w dwóch różnych sklepach może mieć różną cenę. Warto sprawdzać,

ile kosztują najczęściej kupowane produkty w różnych supermarketach lub korzystać ze specjalnych wyszukiwarek. Nie sugeruj się również marką. Te najbardziej znane często sprzedają swój asortyment zdecydowanie drożej niż mniej znani odpowiednicy, przez co za taką samą jakość płacisz zdecydowanie więcej.

11. Kupuj jedzenie przez Internet

W przypadku żywności takiej jak orzechy lub zamienniki cukru świetnie sprawdzą się sklepy internetowe. Zazwyczaj możemy w nich kupić większą ilość produktu w atrakcyjniejszej cenie. Jeśli chcesz zmniejszyć koszt przesyłki, porozmawiaj ze znajomymi. Może oni również chcieliby coś zamówić?

12. Myśl globalnie, ale jedzenie kupuj lokalnie

Wielu rolników oferuje zakup swojej żywności na specjalnie do tego przeznaczonych grupach. Niektóry z nich oferują nawet dowóz zakupionych produktów do domu. Warto korzystać z takich ofert. Zakupione owoce czy warzywa często są tańsze niż w sklepach, a dodatkowo mamy możliwość zobaczenie w jakich warunkach były uprawiane. Nie muszę również przekonywać, że zwykle są lepszej jakości niż ich krewni przywiezieni z dalekich krajów.

jak wydawac mniej pieniedzy na jedzenie kupuj lokalnie dietetyczne rozwiazania

13. Zaoszczędź na jedzeniu korzystając z różnych programów

Wiele sklepów prowadzi programy lojalnościowe dla swoich klientów lub specjalne oferty np. zniżki w określonych godzinach. Część z nich uwzględnia również kartę Dużej Rodziny (np. Lidl).

14. Szukaj tańszych alternatyw modnych produktów

Nasiona chia, jagody goji, awokado… Popularne produkty bywają niekiedy naprawdę kosztowne, dlatego warto szukać ich zamienników. W przypadku nasion chia świetnym zamiennikiem może być siemię lniane. Nie warto kupować jednak odtłuszczonego ani zmielonego fabrycznie, tylko mielić je samodzielnie przed spożyciem.

15. Nie kupuj jedzenia kiedy jesteś głodna/y

Idąc na zakupy głodnym zdecydowanie trudniej będzie Ci się trzymać ustalonej listy zakupów.

jak wydawać mniej na jedzenie zachcianki dietetyczne rozwiązania

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go znajomym i pomóż mi się rozwijać 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *